PIAGAM PELANGGAN ASAJAYA 2025
PIAGAM PELANGGAN
PEJABAT DAERAH ASAJAYA
- Permohonan baharu Surat Kuasa Mentadbir (Letters of Administration) di proses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan baharu Probet (Probate of Will) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan penggantian Surat Kuasa Mentadbir (Letters of Administration)/ Probet (Probate of Will) diproses dalam tempoh tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan pembatalan Surat Kuasa Mentadbir (Letters of Administration)/Probet (Probate of Will) diproses dalam tempoh tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan baharu Sijil Anak Angkat di proses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan penggantian Sijil Anak Angkat diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan Pindah Milik Senapang Patah dikeluarkan lesen dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Samarahan.
- Permohonan berkaitan senapang patah yang memerlukan pertimbangan Setiausaha Kerajaan Sarawak dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Samarahan.
- Permohonan Pindah Tempat Daftar Senapang Patah diproses dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Samarahan.
- Permohonan penggantian Lesen Senapang Patah diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan pembaharuan Lesen Senapang Patah diproses pada hari yang sama dokumen lengkap diterima.
- Pengeluaran Lesen Membeli Peluru diproses pada hari yang sama dokumen lengkap diterima.
- Permohonan baharu Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (BNR Certificate) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Pembatalan Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (Revocation of BNR Certificate) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Pindaan Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (Amendment of BNR Certificate) tempoh sepuluh (10) hari bekerja dokumen lengkap diterima.
- Permohonan penggantian Sijil Pendaftaran Nama-Nama Perniagaan (BNR Certificate) tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan baharu Lesen Perdagangan (Trade Licence) diproses tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan pembaharuan Lesen Perdagangan (Trade Licence) diproses tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Permohonan penggantian Lesen Perdagangan (Trade Licence) diproses dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Pendaftaran kes-kes Mahkamah Bumiputera Sarawak diselesaikan pada hari yang sama dokumen lengkap diterima.
- Pendengaran dan keputusan permohonan reman diselesaikan pada hari yang sama permohonan difailkan.
- Sijil pelantikan/pembaharuan/surat penamatan perkhidmatan Ketua Masyarakat dan Ketua Kaum diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Samarahan.
- Sijil pelantikan/pembaharuan/surat penamatan perkhidmatan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) diproses dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas diterima daripada Pejabat Residen Bahagian Samarahan.
- Pengesahan Akuan Berkanun / Surat Sumpah diselesaikan pada hari yang sama permohonan lengkap diterima.
- Projek Kecil Luar Bandar (PKLB) diselesaikan dalam tempoh masa mengikut deskripsi projek.
- Keputusan Lembaga Perolehan Bahagian Sarawak dimaklumkan kepada pembekal melalui surat tawaran kerja atau bekalan / perkhidmatan dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
- Pembayaran kepada pembekal dilakukan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Pungutan hasil daripada orang awam akan diproses dan dikeluarkan resit penerimaan dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh dokumen lengkap diterima.
- Keputusan mengenai tempahan Bilik Mesyuarat/ Kenderaan/ Rumah Rehat dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh satu (1) hari bekerja selepas pertimbangan.
- Setiap aduan pelanggan diaku terima dalam tempoh (1) hari bekerja dan diambil tindakan dalam tempoh (5) hari bekerja
- Keputusan Lembaga Perumahan B dimaklumkan kepada pemohon tiga (3) hari bekerja setelah Lembaga bermesyuarat.
- Penyelarasan bantuan bencana kepada mangsa diuruskan dalam tempoh empat belas (14) hari setelah berlakunya bencana.