SELAMAT DATANG

PENTADBIRAN BAHAGIAN SAMARAHAN

Bangunan Pejabat Residen Bahagian Samarahan adalah merupakan sebuah mercu tanda pusat pentadbiran bahagian. Bangunan ini telah dibina pada tahun 1987 setelah diistiharkan sebagai sebuah bahagian yang baru di Negeri Sarawak pada 24 Julai 1986. Sebelum itu Pejabat Residen Bahagian Samarahan memulakan operasinya di bangunan Pejabat Daerah Samarahan yang ada sekarang sebelum berpindah ke bangunannya sendiri pada awal tahun 1992. Bangunan ini telah dirasmikan oleh YAB. Datuk Patinggi Tan Sri Haji Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri Sarawak pada 28 Ogos 1992.

Selain dari Pejabat Residen Samarahan, bangunan ini turut menempatkan beberapa agensi lain seperti Pejabat Perbendaharaan Negeri dan Jabatan Kebajikan Bahagian Samarahan. Jabatan Tanah dan Survei Bahagian Samarahan, Jabatan Pengairan dan Saliran Bahagian Samarahan dan Pejabat Pos juga pernah beroperasi di bangunan ini sebelum mereka berpindah ke bangunan masing-masing.

Pejabat Residen Bahagian Samarahan diketuai oleh Tuan Haji Brahim Bin Lumpu sebagai Residen Bahagian Samarahan yang kesembilan. Beliau mula berkhidmat pada 03 Januari 2017 setelah mengambil alih tugas daripada Encik Abdul Rahman Sebli bin Senusi.

 

EXPLORE MY VISION ON

Perkhidmatan Kami

Fungsi Pejabat Daerah unik dan pelbagai, selain dari melakukan tugas dan tanggungjawab rasmi, berkanun dan tidak berkanun, lain-lain fungsi Pejabat Daerah adalah seperti berikut:
 
1. Pengesahan Sijil
* Untuk tujuan pengesahan sijil , sila bawa bersama salinan asal sijil tersebut untuk rujukan pegawai kami.

2. Akuan Sumpah Surat Berkanun
* Sila ambil perhatian, untuk tujuan Surat Akuan Sumpah, hanya penama pada Surat Akuan tersebut perlu hadir sendiri berjumpa pegawai. Tiada wakil dibenarkan. (Surat Akuan)

3. Kaunseling
*Sila hadir ke Pejabat untuk tujuan kaunseling. Pegawai kami akan cuba membantu anda.

4. Saksi Borang Berkanun
* Untuk tujuan pengesahan saksi, sila hadir ke pejabat dan bawa bersama dokumen asal untuk rujukan pegawai kami.

5. Saksi dokumen-dokumen berkenaan

EXPLORE MY VISION ON

Soalan Lazim

 

Apakah dokumen-dokumen sakongan yang perlu dilampirkan bersama permohonan?
Apakah dokumen yang diperlukan untuk memohon perdaftaran probet?
Adakah perlu semua waris hadir?

 

 

EXPLORE MY VISION ON

Aduan dan Maklum Balas

 

Pengguna boleh menghantar aduan, maklum balas, pertanyaan, cadangan atau penghargaan.

 

EXPLORE MY VISION ON

Announcement

 


 

EXPLORE MY VISION ON

Site Map

 


 

yeah


"Merakankan Masyarakat"

Haji Brahim Bin Lumpu

Sekapor Sireh

Perutusan Residen

 
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaraktuh dan Salam Sejahtera,

Selamat Datang Ke Portal Rasmi Pentadbiran Bahagian Samarahan. Sebagai Agensi prima Kerajaan yang bertanggungjawab dalam pentadbiran dan pembanguan Bahagian Samarahan, Pentadbiran Bahagian Samarahan sentiasa menggembeleng tenega, usaha dan komitmen dalam memberikan maklumat terkini demi menyampaikan perkhidmatan yang berkualiti dan terbaiki kepada pelanggan dan pengguna.

Sejajar dengan perkembangan semasa yang menekankan kepada pengguna ICT dalam urusan seharian, Pentadbiran Bahagian Samarahan komited bagi menyediakan Portal yang mesra penguna dalam penyampaian perkhidmatannya.

Peristiwa

Peristiwa

12 Nov 2020 - 31 Dis 2020
Organiser: Pejabat Daerah Samarahan & Divisional
Venue: The Summer Mall, Kota Samarahan

Misi Kami

Untuk Memastikan Perancangan Yang Teratur & Mampan Di Bahagian Samarahan Sebagai Pusat Komersil & Kecemerlangan Ilmu.

Visi Kami

Organisasi Berprestasi Tinggi Dalam Meningkatkan Kualiti Hidup Rakyat Di Bahagian Samarahan.

 

Pentadbiran Bahagian Samarahan

Highlight

Lihat Semua